Wednesday, January 6, 2010

Aset > Mencari Rumah Untuk Dimiliki / Pelaburan


Aset > Mencari Rumah Untuk Dimiliki / Pelaburan
Anda sudah tentu memiliki sebuah rumah idaman pada hari ini. Atau sedtidak-tidaknya mempunyai sebuah rumah sebagai asset dan keperluan hidup yang mencukupi untuk membina sebuah keluarga yang bahgia.
Apa salahnya jika anda (jika berkemampuan) mempunyai rumah yang lain sebagai aset dan seterusnya pelaburan dimasa hadapan.
Disini saya pecahkan kepada 2 bahagian. Satu rumah idaman dan satu lagi sebagai aset untuk pelaburan.

Rumah Idaman.
-rumah keperluan untuk hidup
-boleh jualkan untuk membina/membeli rumah idaman yang lebih baik dan sempurna
-pilih lokasi yang strategik, spesifikasi bangunan yang menepati standard, susun ataur / landskap yang bersesuaian dengan citarasa anda.
Rumah sebagai aset pelaburan.
-membeli rumah kedua atau seterusnya.
-jangka pendek > menyewa kepada penyewa khasnya golongan bekerluarga atau institusi yang diyakini (kolej/universiti) secara kontrak beberapa tahun.
-jangka panjang > menjualnya sekurang-kurangnya hampir sekali ganda dari harga asal (termasuk harga rumah+kos guaman+dsb)

Alhamdulillah buat masa sekarang saya telah memiliki rumah idaman dan sedang dalam proses untuk memiliki rumah sebagai aset pelaburan. Cuma saya belum lagi memiliki rumah impian.Apa itu rumah impian?Saya akan menerangkannya jika anda telah memiliki kedua jenis rumah seperti yang telah saya terangkan diatas. OK jumpa lagi.Selamat melabur,pikir-pikirkanlah..

Ridd. 06.01.10. 8.08am.

1 comment: