Saturday, February 21, 2009

Membeli sebuah komputer riba/laptop


Akhirya impian saya ingin memiliki laptop sendiri.Sebelum ini sy ade memiliki destop.Laptop senang untuk dibawa kemana-mana.

Tips membeli laptop
1-survey spec dan harga kt internet cth di lowyat.net.
2-da dpt spec dan harga mengikut budget kita,baru pi kedai spt it city di mines or plaza imbi.
3-beli yg brand ok/established dan senang nak repair jika part rosak.

Tips maintain laptop
1-gunakan bateri hingga habis.jgn caskan bateri jika kita sedang menggunakannya.ini untuk menjaga hayat bateri.
2-install anti virus dan spyware.jgn lupe updatekannye.

Ini adalah laptop yg saye beli.
Spec laptop compaq presario CQ40-153TU
intel@ core duo 2.16gh
3gb ddr2 ram
250gb sata hdd
Dvd-rw super-multi
14.1" wxga tft lcd
Built in web cam
intel@ 4500m graphics
5 in 1 card reader
vista@ h.basic
Weight 2.29kg
Hp nylon carry case
1 year international warranty
RM 2099

2 comments:

  1. Bro, berat sangat laptop kau tu. Apa je yg lebih 2 kilo dianggap berat la.
    Aku dulu beli Compaq Presario gak, lama gak pakai, beli tahun 2001, jual tahun 2007. Beza barang berjenama/tak berjenama ialah "compatibility" komponennya, semua benda tu pengeluar dah cek sebelum dia jual. Aku pernah pakai yg takde "brand", problem dengan videocard dan soundcard, ada je program yg takleh tengok/dengar, leceh. So beli la yg berjenama.
    Bagus spec laptop yg kau beli bro, aku pakai laptop ofis NEC, Vista Business Edition tapi memory ada 1 GB je, memang tak cukup la, Vista perlukan banyak memori. Walau dah "turn off" semua pilihan Aero dan lain2 yang buat Vista nampak cantik, masih problem la Vista. Aku lebih selesa pakai XP dan desktop, sebab tu aku kat umah pakai desktop XP, so far Alhamdulillah takde problem.
    Bro, kalau kau beli printer/aksesori lain, masuk la blog. Rekomen la kedai mana yg kau rasa servis/layanan baik dan memuaskan.
    Ciao.

    ReplyDelete
  2. bro,
    berat mayb sbb dvd/rw/mem reader etc attach sekali.aku ni jenis pelupa so.aku sesuai bawak sekali laptaop complete semua benda adee.masalah berat no prob bg aku,memang ringan tu lebih pratikal dan senang.
    aku lebih suka brand fujitec dan asus.tp mahal dan over budget.
    aku pin suka XP dr vista.tp disbbkan die dtg sekali dan original sofware aku guna dulu.tak kenal maka tak cinta :)
    ok,if aku ade beli aksesori or barang lain aku akan publish kt blog ni.terusakan membaca blog aku yg sempoi ni...TQ.

    ReplyDelete